Weinig ergert kandidaten zo als traagheid in het sollicitatieproces. Sterker nog: 2 op de 3 werkzoekenden zegt ooit al een procedure te hebben afgebroken omdat het hen te lang duurde, aldus Indeed. Wat valt hieraan te doen?
‘Leuk hoor, dat solliciteren. Maar waarom moet het toch allemaal zo vréselijk lang duren voordat ik iets hoor?’ Het is een bekende verzuchting onder werkzoekenden. Na de sollicitatie begint het grote wachten, om dan pas na vaak wéken het verlossende berichtje te mogen horen. Of niet. En we mogen dan tegenwoordig met z’n allen beter en goedkoper recruiten, in de snelheid – of liever: traagheid – is nog weinig verbetering te merken.
Als er iets is dat je kunt aanpakken om kandidaten een betere experience te geven, is het wel: de traagheid in het proces. Of in elk geval: de onduidelijkheid hierover. Dat blijkt ook opnieuw uit onderzoek van Indeed, onder 500 werknemers en 500 werknemers en werkzoekenden in Nederland, uitgevoerd door Censuswide. Bijna 2 op de 3 werkzoekenden geeft hierin aan ooit opgegeven te hebben in een sollicitatieprocedure omdat het te lang duurde voordat zij iets hoorde van de werkgever.
‘Transparantie en snelheid hard nodig’
Onder werkzoekenden is veel behoefte aan transparantie en snelheid, is de conclusie van Indeed dan ook. En volgens indeed is dat ook mogelijk. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat bijna een kwart van de werkzoekenden het ‘een uitdaging’ vindt om een interviewgesprek in te plannen. Maar zoiets is tegenwoordig makkelijk te automatiseren. Waarom zou je een kandidaat die door de automatische screening heen komt, niet direct een datum en tijdstip laten inplannen?
Precies dat idee heeft de vacaturesite verwerkt in een nieuwe tool, genaamd Indeed Hiring Platform, waarmee werkzoekenden bijvoorbeeld direct te weten komen of zij aan de gestelde criteria voldoen, zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Werkgevers hoeven dan niet langer alle sollicitanten handmatig te beoordelen. Die tijd kunnen ze dan besteden aan de sollicitatiegesprekken met kandidaten met hoge potentie.
Dit maakt dat het minder tijd kost om een openstaande vacature te vervullen.
Meer inclusiviteit
Dit is niet alleen voordelig voor de snelheid, het kan ook de diversiteit bevorderen, verwacht Indeed. Doordat de werkgever objectieve criteria opstelt, zoals werkervaring en sollicitatievragen of vaardigheidstesten, kunnen kandidaten die aan de criteria voldoen direct een gesprek inplannen. Daardoor is geen ruimte voor (bewuste of onbewuste) vooroordelen tijdens de beginfase van het wervingsproces.
Meer dan 1 op de 3 werkzoekenden vindt het oneerlijk hoe werkgevers uiteindelijk besluiten wie ze uitnodigen. Aan de andere kant vindt meer dan 1 op de 3 werkgevers dat ze, door objectieve screeningscriteria te gebruiken, kandidaten kunnen selecteren die zij misschien eerder niet in overweging hadden genomen. Dat is een ontzettend positieve ontwikkeling, die zorgt voor meer inclusiviteit op de arbeidsmarkt.
Virtueel first
Volgt er een sollicitatiegesprek, dan is de kans overigens groot dat dit virtueel plaatsvindt, aldus het Indeed-onderzoek. Momenteel verwacht 45 procent van de werkgevers dat zij meer personeel gaan aannemen zonder ze ooit fysiek te hebben ontmoet. Tijdens de pandemie hebben veel werkgevers kennis gemaakt met het virtuele sollicitatiegesprek. Naar verwachting neemt dit percentage in de toekomst alleen maar toe.
Bron: Werf&