Sociale media. Waarschijnlijk maak je er zelf ook volop gebruik van. Maar hoe kun je sociale media nu optimaal gebruiken voor jouw werving en selectie?
Veel mensen baseren hun idee over een bepaalde organisatie op wat ze zien op sociale media. Wil je dat sollicitanten jou in overweging nemen, dan is het dus belangrijk om een goede online aanwezigheid te hebben.
#1. Elke doelgroep zijn eigen platform
Verschillende doelgroepen maken gebruik van andere sociale media. Zo zitten jongeren en tieners voornamelijk op TikTok en Instagram. Al wat meer jongvolwassenen zitten dan meer op Facebook. Als je weet wie je doelgroep is en wie je wilt bereiken, kan je zo ook het platform kiezen dat het handigst werkt voor jouw bedrijf. Ook zijn er op verschillende platforms verschillende soorten kandidaten te vinden. Iemand die veel werkt met beeld, vind je bijvoorbeeld niet zo snel op Facebook. Houd daarom goed in gedachten naar wat voor soort kandidaat je op zoek bent.
#2. Hashtags, hashtags, hashtags
Hashtags zijn een goede manier om mensen te bereiken. Je kunt op Facebook, Instagram en Twitter een aantal hashtags zoeken die passen bij jouw bedrijf en branche. Zo zie je hoe populair ze zijn en welke je het best kunt gebruiken bij jouw post. Ook een kleine tip: plaats de hashtags onderaan je post met een paar enters aan het einde van de tekst. Zo hoeft niemand alle hashtags te lézen, maar zitten ze wel in je post, en kun je er dus op gevonden worden.
Mensen haken af als ze alleen maar vacatures bij je tegenkomen.
Als werkzoekenden die hashtag volgen of er vaker interesse in hebben getoond, is er een grotere kans dat ze jouw account of een post tegenkomen. Wat daarom ook goed is om te doen: post vacatures met zoveel mogelijk accurate hashtags. Geïnteresseerden hoeven dan zelf niet te zoeken naar een vacature. Onthoud wel dat het niet goed is om alleen maar vacatures te posten op je website of social media. Hier haken mensen ook snel op af. Ze willen ook graag andere informatie tegenkomen.
#3. Wees niet zo zakelijk, doe relaxed
Als het bij je bedrijf past, wees niet zo zakelijk op sociale media. Wees liever vriendelijk en grappig. Sociale media kunnen heel serieus zijn, maar het hoeft lang niet altijd. Het moet natuurlijk niet te losjes worden, maar als je menselijker overkomt op sociale media in plaats van zo zakelijk en robotachtig, klikken mensen sneller op je profiel. Je account hoeft ook niet aan speciale eisen te voldoen. Wissel de vacatures die je maakt af en toe af met bijvoorbeeld een klein interview met een medewerker of plaats een leuke recensie. Dit geeft persoonlijkheid en geeft anderen de kans om de mening te horen van degene die dicht bij het bedrijf staan.
#4. Netwerk!
Waarschijnlijk de belangrijkste tip: sociale media zijn er om te netwerken. Doe dat dan ook. Passieve kandidaten zijn dan misschien niet actief op zoek naar werk, maar ze zijn wel (zeker) 70% van je candidate pool. Hen bereik je nergens anders zo goed als op sociale media. Laat hen weten dat er bij jullie een baan openstaat die hen misschien interesseert.
Het is ook handig om te netwerken met andere bedrijven die min of meer hetzelfde doen als jullie.
Je hoeft natuurlijk niet alleen te netwerken met werkzoekenden, maar het is ook handig om te netwerken met andere bedrijven die hetzelfde doen als jullie. Of niet hetzelfde, maar die in elk geval in dezelfde branche zitten. Ook daar kunnen overigens weer kandidaten uit voortkomen, al dan niet via hún netwerk. Het is dan wel handig om actief te blijven met deze contacten. Als je na een tijdje niet meer actief bent, kan het overkomen alsof de interesse er niet meer is en denken ze dus niet meer als eerste aan jou.
#5. Wees duidelijk over je cultuur
Bedrijfscultuur, het hoort er nu eenmaal bij. Elke organisatie heeft een andere cultuur en andere waarden die ze belangrijk vinden. Maak duidelijk op sociale media wat die van jou zijn. Kandidaten vinden dit namelijk wel belangrijk in de keuze voor een bedrijf. Voor sommigen is het zelfs hét punt om te bepalen of ze ergens willen werken of juist niet willen werken. Doe dit bijvoorbeeld door collega’s of werknemers af en toe het woord te geven. Of laat wat zien in de vorm van een filmpje. Als je een leuk uitje hebt met zijn allen, of als er iets anders gebeurt. Wees niet bang om eerlijk te zijn. Niet iedereen is perfect.
Bron: Werf&